Shenet

Växter Råvaror   Sök Forum Kontakt Hem

Blaha, blaha


Allting går att sälja med mördande reklam -
kom och köp, köp, köp konserverad gröt!
(Ulf Peder Olrog: Konserverad gröt, 1940-tal)

  Skratta eller gråt åt det snömos marknadsvdelningarna producerar.
Vetenskapligt! Etablerade kosmetikajättar följer gärna den vetenskapliga linjen. Här staplas påhittade kvasivetenskapliga termer som ska frammana bilder av laboratorier med allvarliga män i vita rockar som granskar mätglas och kurvor. Kräm därifrån (framtagen med hjälp av ett världspatent) görs med exklusiv enzymteknologi som aktiverar cellförnyelse och hjälper till att bevara en hög collagen-nivå. Mascarorna gör att ögonfransarna ser längre ut även rent optiskt.
Naturligt! Mindre företag kan inte stoltsera med avancerad teknologi utan får betona sin närhet till naturen (närmare till gräsmattan eftersom kontoren inte ligger i skyskrapor). Deras produkter är antingen resultatet av nyupptäckt uråldrig visdom (kejsarinnans 2000-åriga hudvårdsprogram, magnetiskt klippdaggsvatten från Sahara) eller revolutionärt alternativt tänkande av ekologiskt medvetna, vardagskloka, enkla och sanna människor (som av respekt för kundens integritet inte talar om hur produkten ska användas, utan föreslår: Använd gärna handskar. Använd gärna denna produkt som den är avsedd att användas). Deras naturliga hudvårdsprodukter innehåller inga syntetiska ämnen om det finns bra naturliga alternativ - nej, varför skulle man om alternativen är så bra. Nej, här finns naturliga fruktvaxer och blommornas nektar med vilket man uppnår naturlig skönhet. Självklart är varorna aldrig djurtestade. Det smutsjobbet har de stora busarna med forskningsbudget gjort för länge sedan. Tillverkningen, som alltid är enkel (med halmkraft, för miljöns skull) kan beskrivas i närmast sublima vändningar. Så här gör t. ex. ett Naturligt Företag sin tvål: Den vegetabiliska råvaran från kokospalmen kokas och får svalna något. Därefter tillsätts extrakt och oljor. Inget annat. På frågan varför de beskriver fett kokt med kaustiksoda på det sättet blir svaret att "det vet väl alla hur man gör tvål". Vilket de mycket väl vet att ytterst få gör.

Heligt!

!
Ofta försöker man sitta på den vetenskapliga och den naturliga stolen samtidigt (högteknologiska laboratorier med utsikt över schweiziska alpbyar). Redan på 1800-talet gjorde sig Balzac rolig över sådan akrobatik: César Birotteau planerar att sänka Macassaroljan.
  Ett företag som vill framstå som heligt, heligt, heligt är inte multinationellt, det är mångkulturellt. Produkterna görs enligt billiga standardrecept varefter marknadsavdelningen får fria händer och vips har man etniska originalprodukter som ger himmelsk harmoni, styrka åt kropp och själ eller harmoni åt både kropp och själ. Om kunderna gillar hälsa, harmoni och solidaritet så gör handlarna det också, i den mån det kan översättas till säljbara produkter, och med lite fantasi kan de flesta abstrakta begrepp paketeras och ges en prislapp. Det finns dock en enkel och självklar gräns för företagens solidaritet. Den tar slut där den bästa solidariteten vore att inte köpa något alls. Att "handla solidariskt" betyder i marknadsföring alltså inte att agera solidariskt, utan att shoppa i solidaritet med det heliga eller ironiska företaget.
Ärligt! Särskilt små och naturliga tillverkare är också absolut ärliga och tror på att skriva innehållsförteckningen på förpackningen vilket det är lag på att göra vare sig man har den rätta tron eller inte. En specialgren är den propagandistiska marknadsföringen där man talar om vad produkterna inte innehåller (inget hokuspokus, bara kända ämnen). Bryt ditt beroende av vaselin! Modigt deklarerar man att man minsann inte emulgerar med borax. Det gör visserligen ingen annan heller, men vadå, genomsnittskunden har aldrig ens hört talas om borax.
Dygd av nödvändigheten Ett av tandkrämstillverkarnas tidiga problem var att krämen blev hård. Det tog lång tid innan man lyckades göra pastan så mjuk att den låg kvar på borsten. En lösning lanserades av Colgate 1908: man gjorde om tuböppningen istället. Nyheten presenterades med slagordet We couldn't improve the product, so we improved the tube - så sant, så sant.
Till för några år sedan hävdades det ofta att hudmedel gick djupt ner i huden och trollade där. Det får man inte påstå idag, så orden tar bort rynkor har ersatts med reducerar ålderstecken och utslätande vård mot mimik-linjer. Utspädning kan också formuleras som något positivt - preparatet är då extra milt. Det gäller t. ex. hårschampo, dyrare ju mer vattenutspätt det är - så milt att du kan tvätta håret varje dag - och, enligt lag: mer barnvänligt ju mer konserveringsmedel det innehåller.
Krig Huden är ständigt utsatt för angrepp och måste försvaras. Krämer stärker den naturliga lipidbarriären, skyddar huden mot yttre miljöpåverkan, slåss mot fria radikaler och förstärker hudens eget försvar. Det finns hårschampo som ökar hårets motståndskraft. En kräm hjälper till att försvara huden mot för tidigt åldrande, en annan lovar ett effektivt krig mot dina rynkor, en tredje skydd mot klimatpåverkan. Och minsann, din hud uppskattar gesten.
3-stegskur! Med jämna mellanrum kommer någon på att lansera en ny unik 3-stegskur. Det ser inte bara genomtänkt ut, man får också sälja tre produkter istället för en. På 70-talet blev en svart tvål en internationell försäljningssuccé. Det var inget speciellt med den förutom det höga priset, färgen (alla gäster lade genast märke till den i badrummet) och ett noggrant tvättschema där det viktiga var 200 sköljningar med vatten. Det är en gammal fin metod att få friskare hy med vilken tvål som helst, eller utan.
Svengelska

Parfym kan fortfarande säljas på franska, men ska det vara vetenskapligt gäller engelska, som antyder att man ligger i den internationella forskningens frontlinje - och där talar och skriver man som femåringar, eller hur? Hur ska man annars förklara att företag med miljardbudget inte kan översätta utan säljer Multi-Action Complex eller gör det dåligt och snickrar ihop sådant som lugnande komplex Acti-Calm. Dåligt språk är antagligen rent av ett plus - det antyder ungdom och därmed att man hänger med. I den världen har man inte badrum utan hemmaspa eller rentav hemma spa. Recept är aldrig recept utan en exklusiv formula, en ny förbättrad formula, en mild och fuktgivande formula, en klar, ren formula, en hypoallergisk formula eller - helt otroligt: originalet, nu med ny formula! Det slås väl bara av krämen gjord enligt en helt ny formulering och mascarorna med snabbtorkande formulering och formulering som sitter extra länge. Medel är inte flytande utan fluid. Redan i början av 1900-talet basunerade man ut vit elektrisk liquid. En vegetabilisk olja kan användas i anti-agingprodukter för att reetablera god hudfunktion.

Bonustips 
till alla som gillar fitness och wellbeing (handen på hjärtat - ni gillar väl fitness och wellbeing): Varför inte pröva den allt mer populära träningsformen gåing, kanske med walkingstavar? Och sedan - möt våren med aqua wellness, hemma i ditt eget hem eller med hjälp av en wellness inspiratör... eller varför inte en Zen Coach (16 dagars utbildning) eller jobbcoach (4 dagar)!
Nya namn

Med rätt marknadsföring kan även de enklaste råvaror säljas till astronomiska priser. På hälsokosthyllan hittar man många gamla trista medel i ekologisk och hälsosam förpackning lanserade som alternativvetenskapliga sensationer. Säg den kemiskt renade sesamolja som inte är värd 4.600 kronor litern. Blev tvålen ful? Sälj den som naturtvål. Thai-sten och babyolja säljer bättre än alun och flytande paraffin, liksom hårvaxet nu med sebum istället för med äcklig talg. En av 1920-talets storsäljare var liniment med radium i dess uti naturen förekommande form (levererat i trevlig tubförpackning).
Är det inte uråldrigt och naturligt så är det nytt och högteknologiskt: Nu med phyto-dorphiner, nu med Ceramide Retinyl Komplex! Formulan Aquacellular™ laddad med 16 essentiella ämnen! Biovegetabilisk regulator 3 %! Boswelux, Expansyl, Thermal fix, powerzones med tryckpunkter - nej, det var visst golvmoppar, men bli inte förvånad om svaret för din hy är hämtat från den intelligenta växtvärlden. Ur det här vegetabiliska tillvägagångssättet valde man ut Vegetabiliska Osmolyter, för att kunna erbjuda ett aktivt intelligent komplex.
För dig som vill veta mer
Så, vilken ingrediens i nedanstående aktivt intelligenta komplex är 0,3 % Vegetabiliska Osmolyter? Se själv, nu när det är lag på att innehållsdeklarera:

Aqua • Propylene glycol • Isononyl isanonahoate • Urea • Alcohol denat. • Caprylic / capric triglyceride • Glyceryl methacrylate • Acer saccharinum • Buthylene glycol • Carbomer • Polysorbate 20 • Behenoxy dimethicone • Methylparaben • Parfum • Phenoxyethanol • Allantoin • Sodium hydroxide • Ethylparaben • Propylparaben • Butylparaben • Tetrasocium EDTA • CI 42090
  Eller para ihop de här:
 
Innehåll: Förtvålad ekologisk Palmolja, Mandelolja, Cocosolja, Rapsolja, Kakaosmör, Ricinolja, Doftolja & Choklad INCI: Sodium Palmeate, Sodium Amondate, Sodium Cocolate, Sodium Canolate, Sodium Cocoa Butterate, Sodium Castorate, Parfume, Suger, Theobroma cacao sojalecitin, salt, Flavor, milk, Benzyl Benzoate
  Självklart flödar det också av ironiska produktnamn som No Shit och Hope in a Jar - alternativt, medvetet och säljer som smör. Och var inte så säker på att företaget som har lyckomolekyler i sin kräm skämtar med kunderna, men säkert om dem.
Kuliga ord

Regenererande, vitaliserande och återupplivande är lösenord till köpstarka 40-talister. Förstärkande adjektiv och adverb smygs in som små karameller och talar om att medlet och effekten är ny, intensiv, omedelbar och ofta helt enkelt revolutionerande. Följande ordkombination är inte dålig - en kräm med suveränt följsam sammansättning. Smaka på den här: Våra produkter är gjorda med en känsla för upplevelsen av hur produkten känns.

Betryggande! Ibland rörs man till tårar. Medel görs i samarbete med hudläkare, under kontroll av hudläkare och med hjälp av experter (själva är de då välvilliga och hederliga amatörer). Man slänger minsann inte i råvaror slumpmässigt utan använder fyra utvalda hydroxysyror, som tillsätts i exakt den koncentration och i den pH-miljö som krävs för optimal effekt - vilken tur! Preparaten blir slutligen dermatologiskt testade - tur igen, för tänk så dumt om de istället blivit reumatologiskt eller arkeologiskt testade. Bäst är om det testats på ett sätt som ingen begriper - då måste det vara väldigt avancerat, och avancerat ska det ju vara. Oftalmologiskt testat - mer betryggande kan det väl knappast bli?
Auktoritativt! I Sverige säljs hudvårdspreparat med argumentet att de är registrerade hos Läkemedelsverket - vilket de måste vara enligt lag. Andra stoltserar med att deras medel - hör upp nu - uppfyller kraven från svenska lagar och förordningar. Imponerande hemmagjorda intyg garanterar att produkterna med råge uppfyller all regulations and requirements of the United States and Norwegian Governments.
Vitamininstitutet i Schweiz är en visa. Det finns, men är knappast den auktoritet man vill ge sken av. Men har verkligen amerikanska staten ett Institut för hälsa och skönhet? Och påminner det inte återigen om något från 1900-talets början ... State Medical Institute i Fort Wayne, The Haig Goitre Cure Institute i Cincinnati, Institute d'Hygiéne i Paris, Rumlers Spezialärzliches Institut i Genève ... Det är ett populärt trick bland tillverkare att helt på egen hand bilda en organisation eller ett institut som man sedan talar om att man är medlem i eller godkänd av. Testat på 32 kvinnor vid Madrids Dermatologiska Center! Godkänd, kontrollerad och certifierad av International Aloe Science Council!
Att sälja "godkännanden" som företagen får märka sina produkter med är idag en affärsidé i sig. Tyvärr har luften gått ur djurtestningen - men miljön finns ju kvar och rättvisa kommer starkt. Certifikat, någon?
"Kunden har alltid rätt" Nu ska inte bara producenterna lastas. Hur vänder man sig till köpare som, med Oscar Wildes ord, vet priset på allt men värdet av inget? Hur talar man till folk som inser nyttan av salt först när det ropas ut som rosa kristallsalt från Himalaya för 200 kronor kilot, och som kräver "medvetet hårschampo utan kemikalier" och sidenmjuka och evigt hållbara emulsioner som inte får innehålla vare sig emulgeringsmedel eller konserveringsmedel? Det kan kort sagt vara ogjort arbete att försöka tala i vanlig samtalston i en miljö där alla andra skriker och lyssnarna redan är hörselskadade.
But nowadays,
we're more sophisticated as consumers. We go into supermarkets and we read the labels: "This jam was made by Nazis with dead trees, bits of mud and spit..." ... Don't think I'll have that one! "This jam was made by groovy people and fruit who agreed to be in the jam in the first place - volunteer fruit, better known as free-range fruit..."
Eddie Izzard: Unrepeatable (1994)
Apropå ord • Får man prata sådant strunt? Ja visst, vem kan argumentera mot lyckomolekyler? Ljuga däremot...
Namngivning av växter, råvaror och produkter

Litteratur: Äldre exempel: Corson (1972), Thunberg (1906), Thunberg (1907). Övriga är autentiska utdrag ur nutida TV-reklam, tidningsannonser, produktkataloger och produktblad.


© Shenet 1997 - 2013
Adress: http://www.shenet.se/referens/blaha.html
Datum: 2018 12 18 - Uppdaterad: 2009 11 21
Cookieinfo
Made with a Mac