Shenet

Växter Råvaror Recept Referens Sök Forum Kontakt Hem
Ansiktspuder

Färgade ansiktspuder


De flesta vita människor är egentligen inte vita, de är närmast hudfärgade.
(skoluppsatsfynd ur Niels Vogel: De två första människorna på jorden var Hans och Greta; 1983)

Tradition Modet har kommit och gått men på det stora hela har vita ansiktspuder varit det önskvärda i årtusenden. Riktigt populära blev färgade puder ("solpuder") först när solbränna blev mode på 1930-talet.
Puder-
och rougehistoria.
Framställning

Mineraliska och vegetabiliska pulver blandas till ett vitt baspuder (många exempel ges under ansiktspuder), därefter tillsätts färgsatta blandningar av samma bas. Det är svårt att åstadkomma hemma i köket eftersom det krävs extremt finmalda pulver. Även industriella tillverkare köper vanligen färdigmalda grundblandningar av baspuder och pigment. Se också om konsten att färga pulver.
• Jordfärgspulver
Man tar undan lite av den vita basen och blandar färgpigmenten i den. Först när den är helt jämn (inte ger några prickar när pulvret gnids mot papper) blandas färgdelen med resten av den vita basen, varefter allt åter siktas. På samma sätt gör man en mindre parfymerad del som blandas med den större. Genom att arbeta med vita, färgade och parfymerade basblandningar på detta sätt kan man få fram många olika varianter och skapa serier.
• Vatten - och spritlösliga färger
Löses i 30-40 % av lösningsmedlet och blandas med en del av baspulvret. Efter torkning och siktning blandas den färgade delen med resten av pulvret.

Beskrivning Mycket finkornigt pulver i hudfärger. Det ska kännas mjukt och lent, inte strävt och grynigt. Det nya med mineralpuder är förpackningarna (dosa med roterande förslutningskapsel).
Löslighet De ingående pulvren är olösliga i allt men kan blandas med fett eller olja.
Innehåll

Som täckande puderbas används vita ansiktspuder. Med det nöjde man sig till 1920-talet då man började tillsätta jordfärgspigment och fick hudfärgade puder.
Mineralpulver
Puder är blandningar av oorganiska pulver. S.k. mineralpuder var en återgång till just sådana oorganiska pulver utan tillsatser - idag allt oftare "förbättrade" med tillsatser.
Vit täckande grund (vitt baspuder): 30-90 % av pigmentblandningen och 2/3 av hela pudret kan bestå av neutral vit bas. Vanligt är också pärlemorpigment som ger glittereffekt. Tillverkarna köper in färdiga blandningar av färgpigment med olika halter av finmald glimmer (Mica) som sedan kan blandas till olika färgserier.
Färgande pigment (gul - brun - röd - svart - blå- grön): Av de färgande jordfärgspigment (järnoxider) behövs inte mycket. Ett vanligt puder innehåller sällan mer än 2 %, ett täckande upp till 9 %. Däremot används alla slags nyanser - gult och brunt för solbränna, rött och blått för att ta bort gula toner, grönt för att ta bort röda. Mest används ockra (mörkgul): upp till 1,5 % i ljusa puder, upp till 4 % i mellanfärger, upp till 9 % i solbrända toner. Bränd sienna (rödbrun) används bara för solbrända färgtoner, sällan mer än 1 % av hela pulvermängden.
Många av dessa pigment finns i syntetiska varianter som alla säljs som "normalfärger", en svensk standard som garanterar en viss hållbarhet och kvalitet, men det framgår sällan om de är äkta jordfärger eller syntetiika. Båda har sina nackdelar: de äkta kan snabba på härskningen av fett, de syntetiska kan ändra färg under påverkan av doftämnen.

Så här testar man om pulvren har blandats ordentligt: Gnugga pudret mellan ett hopvikt papper. Blir det fläckar eller prickar är det otillräckligt blandat.
Tillsatser
Konserveringsmedel behövs inte så länge pudret består av enbart vita och färgande mineralpulver.
• Vitaminer, proteiner, aminosyror och annat revolutionerande måste konserveras, konsistensregleras, stabiliseras och pH-regleras. Mineralpuder består sällan av enbart oorganiska pulver; man kan hitta både silikon, konserveringsmedel och parfym i dem.

• Doftämnen: Puder är besvärliga att parfymera eftersom de tappar doften snabbt och påverkar doften och doftämnena ibland också påverkar färgen. Stärkelse påverkar annorlunda än mineralpulver, så en puderserie med två olika baspulver för olika hudtyper men med samma doft kräver olika doftblandningar. Urvalet av doftämnen blir alltså begränsat och de måste doseras högt, kombineras rätt och fixeras noggrant. Förr använde man eteriska oljor (upp till 2 %), idag enbart syntetiska doftämnen, som är starkare och därför kan doseras lägre och är lättare att beräkna och kontrollera.

Varianter

Kompaktpuder sammanpressat i kaka.
Brun-utan-solmedel

Hållbarhet

Rätt förvarat, d.v.s. torrt, håller sig löst puder i åratal. Dock samlas bakterier oundvikligen i burken när man doppar verktygen i den. Tvätta och byt vippa och borste ofta. Syntetiska pigmentpulver ger ibland problem eftersom de kan påverkas av tillsatta doftämnen.


Hudvård

 

 

Form
Löst puder fixerar foundation bättre än kompaktpuder men är svårare att lägga på. Bäst är att ha löst puder hemma som grundpuder och ett kakpuder i väskan till påbättring på blanka fläckar.
Dutta vippan eller borsten i pudret, slå av överflödigt puder och svep med stora lätta cirkelrörelser över panna, näsa och haka. Borsta sist av med tom borste. Pudra mycket lätt eller inte alls kring ögon och mun där kornen kan lägga sig i smårynkor och på hårstrån. Puder med skimmer används mycket sparsamt som highlighter.
Mineral make up advisers säljer mineralpuder som en speciell teknik som man måste lära sig utföra men man gör precis likadant där som med annat puder. Skillnaden är att med mineralpuder knackar man ut lite av pudret på den tillkrånglade dosans lock (det går utmärkt att göra med annat puder också). Självklart kan bara   det egna märkets borstar, olika för olika täckgrader, användas för att det ska fungera. Annars kunde ju det mystiska förbundet mellan puder, dosa och borste brytas och hela raketforskningen, byggd på uråldrig visdom, gå om intet.
Färg
Puder bör ha samma färgton som hud, hår och ögon, igenkänd först och främst som kall eller varm:
• Blek hy som sällan blir solbränd - kall ton: Kall underton som går åt rosa. Ett för mörkt puder ser smutsigt ut. Skimrande highlighters ska ha silverton.
• Olivfärgad hy som lätt blir solbränd - varm ton: Varm underton som går åt gult. Ett för ljust puder ser torrtt och fjälligt ut. Highlighters ska ha guldton. Puder på solbränd hud blir lätt grådaskigt.
Hudtyp • Fet hy: Löst puder fäster bra på fet hy men det är lätt hänt att man tar för mycket och för ofta. Ett torrare kompaktpuder (compact foundation) kan vara bättre. Mineralpuder passar annars hudtypen bra eftersom de är (ibland mycket) fettuppsugande.
• Torr hy: Löst puder fäster dåligt på torr hy och kan lätt se dammigt ut; mineralpuder är ibland också extremt uttorkande. En lösning är att grunda med en lite fetare underlagskräm eller använda kompaktpuder med sin lilla tillsats av fett.
• Rynkig hy: Puder lägger sig lätt i smårynkor kring ögon och mun. Ett torrt kompaktpuder fungerar bäst.
Hudreaktion Eftersom puder ligger länge på huden bör det innehålla så lite irriterande ämnen som möjligt, t. ex. doftämnen. Löst puder innehåller mindre konserveringsmedel än kompakt.

Giftighet

Löst puder kan irritera luftvägarna. Under värsta pudervågen i Europa på 1700-talet var hårfrisörerna (man pudrade ju håret lika mycket som huden) en svårt astmadrabbad yrkesgrupp.

Recept

Recept I Talk - 66-56 %
Vetestärkelse
Violrotspulver
• Brunockra, karmin etc - efter behag

Sammanrives i sten- eller porslinsmortel. Siktas genom siden. Detta är ett ytterst enkelt puder.
(Källa: Bonniers Veckotidning 33:1928)
Anm. Receptet gavs som svar på läsarfrågan: Vore eder förbunden, om ni ville ge mig recept på ett puder, ej rispuder, som jag själv kan blanda.
Recept II
(täckande)
Talk - 66-56 %
Zinkoxid - 20 %
• Fälld krita och/eller magnesiumkarbonat - 6 %
• Zinkstearat - 4 %
Titandioxid - 3 %
• Parfym - 1 %
Färg:
• Ockra, bränd sienna, rosa jordfärger - upp till 9 %
Fet hy kräver ett täckande puder. Här är det framför allt zinkoxiden som täcker. Det skivar sig dock lätt på huden, så här har man förstärkt med titandioxid som täcker ännu bättre men har en för kall ton för att kunna användas ensamt. Kritan suger åt sig fukt och fett, zinkstearat gör att pudret fäster på huden.
(Källa: Thomssen 1947)
Recept III
(halvtäckande)
Talk - 66-56 %
Kaolin - 20 %
• Fälld krita och/eller magnesiumkarbonat - 6 %
Titandioxid - 4 %
Magnesiumstearat - 3 %
• Parfym - 1 %
Färg:
• Ockra, bränd sienna, rosa jordfärger - upp till 9 %
Här är det kaolin och titandioxid som står för täckningen. Magnesiumkarbonat drar åt sig fukt och fett, magnesiumstearat gör att pudret fäster bra på huden.
(Källa: Thomssen 1947)
Recept IV
(icke täckande)
Talk - 69-59 %
Zinkoxid - 18 %
• Fälld krita och/eller magnesiumkarbonat - 6 %
• Zinkstearat - 6 %
• Parfym - 1 %
Färg:
• Ockra, bränd sienna, rosa jordfärger - 0-9 %
Puder för torr hy ska inte täcka alls. Här finns t. ex. inget titandioxid utan i stället zinkoxid som fäster bra på torr hy.
(Källa: Thomssen 1947)

Litteratur: Se t ex Gaugin (1947), Lodén (2008), Meyer (1952), Poucher och Howard (1974), Svanberg (1948), Thomssen (1947), Wärn (2009).

 

© Shenet 1997 - 2013
Adress: http://www.shenet.se/recept/ansiktspuderfarg.html
Datum: 2018 10 16 - Uppdaterad: 2010 05 17
Cookieinfo
Made with a Mac